TunnelSplitPipe

De TunnelSplitPipe – vlot onder de spoorweg door

De veiligste spoorwegovergangen zijn bruggen of tunnels, maar beide oplossingen zijn duur, vragen veel tijd en zorgen voor veel hinder. Een goed alternatief voor klassieke tunnelbouw of segmenttunnelbouw is een geboorde microtunnel met doorgeschoven buiselementen. Tot nu toe was deze techniek voor spoorwegondertunnelling echter niet geschikt gezien de grote diameter die nodig is.

SOCEA en DENYS hebben hiervoor nu een oplossing bedacht, de zogenaamde TunnelSplitPipe. Deze bestaat uit twee halfronde segmenten die op de werf worden samengevoegd tot een volledige buis met een binnendiameter van 4,20 m. Dankzij de opsplitsing in twee segmenten is de TunnelSplitPipe op een economische en ecologische manier te transporteren. Op de werf wordt de samengevoegde buis vervolgens geboord volgens de klassieke microtunneltechniek. De oplossing is dus een unieke combinatie van microtunnelling en segmenttunnelling.

Met de TunnelSplitPipe kan een spoorwegonderdoorgang makkelijker, sneller, met minder hinder en goedkoper worden uitgevoerd. De doorgang kan bestaan uit één of meerdere ronde kokers naast elkaar. De grotere TunnelSplitPipe tunnels kunnen worden gecombineerd met kleinere klassieke buistunnels voor fietsverkeer.